A leggyakrabban elkövetett e-mail marketing hibák
Bármilyen optimistán is nyilatkozzon bárki a hírlevél marketingről, rengeteg buktatója van. Néhány hiba pedig könnyen azt okozhatja, hogy a felhasználóid előbb figyelmen kívül hagyják leveleid, vagy olvasatlanul törlik – esetleg, ami még rosszabb, spamnek jelölik vagy leiratkoznak.
Most összegyűjtöm neked a leggyakoribb hírlevél hibákat, hogy tanulhass belőle – és persze hogy ne kövesd el őket…
Hiba #1: Rosszul szegmentált a listád
Mint minden tartalomszolgáltatásnak, a hírlevélnek is a célközönséghez kell szólnia. Ez pedig nem történhet meg a nélkül, hogy szegmentálnád a listád! A probléma abból fakad, hogy ha túlontúl általános leveleket küldesz el, ha nem vagy tisztában alapvető adatokkal a feliratkozóidról, már bukhatod is az egészet. Mondjak példát? Folyamatosan férfi ruha kollekciókat ajánlgatni pl. egy hölgynek nem javasolt – és ez még egy elég alap dolog…
A szegmentálás már a feliratkozásnál megkezdődhet – érdemes rákérdezni nemre, érdeklődésre és további adatokra is. Igaz, ez némileg megnehezíti a regisztrálási folyamatot – vagy inkább lassítja -, de többet érsz el egy jól szegmentált, kisebb listával, mint egy össze-vissza, kategorizálatlannal, ahonnan nyakra-főre iratkoznak le a userek.
Minél több lista szegmensed van, annál jobban eltávolodsz a teljes automatizálástól – egyedibbek lehetnek az ajánlataid, jobban testre szabod az egyedi igényeknek megfelelően – relevánsabb, kívánatosabb lesz a leveled. Ezzel növelheted a megnyitási és átkattintási arányaid, személyesebbé teheted a hírlevél marketinged – és jóval kisebb eséllyel vesztesz értékes usereket, vagy kerülsz a spamek közé!
Hiba #2: Információ túltengés
A hírlevelek másik általános hibája, hogy túl széles körben tartalmaznak információkat: egyrészt a túl sok, már-már befogadhatatlan infó jóval nagyobb eséllyel befogadhatatlan a többségnek, másrészt a túl hosszú tartalom elijeszti az átlagos usert. (Tetszik, vagy sem, így van.)
Az erre adható reális megoldás persze némileg kapcsolódhat a szegmentációhoz – érdemes több féle tartalommal előállni, szétbontani a mindenkinek és a szűkebb körnek releváns infókat, és érdeklődési kör alapján kiküldeni.
Gyakran előfordul, hogy az e-mail hírlevél alkotók egy egész cikket próbálnak kiküldeni – a helyett, hogy egy figyelemfelkeltő, érdekes tárggyal és ajánlással küldenék ki azt. Egyrészt a túl hosszú hírlevél eleve riasztó, másrészt ha átkattintást akarunk generálni, mi végre küldünk egész cikkeket?
Szóval ne terheld túl Te sem a leveled – írj jó tárgyat és leadet, keltsd fel az olvasód figyelmét, a helyett, hogy lelomboznád… Kérdezd meg magadtól, te erre kattintanál-e. De légy ám őszinte magadhoz!
Hiba #3: Versenyző CTA-k
Te egy hírlevélbe hány linket, hány gombot helyezel el? Persze, írhatsz termékinfókat, ajánlat részleteket – de komolyan, miért versenyeztetnéd egyik ajánlatod a másikkal?
Általános hiba, hogy túl sok mindent akarunk kiküldeni egy levélben. 10 akciót, 10 CTA gombbal, sok infóval (erről ugye az imént írtam…) – és éppen a lényeg veszik el. Optimalizáld a tartalmat, tartsd szem előtt, mely szegmensnek mely ajánlat a leg optimálisabb – vagy épp azt, melyiket szeretnéd IGAZÁN erősíteni!
Persze elképzelhető, hogy egymással összefüggő dolgokat szeretnél egy levélben kiküldeni, de (lásd a példa lent) ebben is lehet sorrendet állítani – a dizájn megfelelő használatával érzékeltetni lehet, mi a legfontosabb, ugyanakkor lehetőséget adsz a továbbiak megismerésére is. Máris ideálisabb lesz az eloszlás, és mégis több információt juttatsz célba.
Hiba #4: Ellentmondó dizájn és elrendezés
Sokszor előfordul, hogy a különböző tartalmaknál úgy ítélik meg a marketingesek, hogy újra meg újra át-dizájnolják a megjelenést; igazodván a változó tartalomhoz. Ez valahol érthető, mégsem javasolt! Hogy miért?
Gondolj bele: a feliratkozód mire megszokna egy látványt, te már változtatod is – újra kell „tanulnia”, mit hol talál, nem lesz felismerhető, ki is küldte. Így kevésbé befogadható, pláne, ha azt veszed figyelembe, hogy 1-2 percet szoktak átlagban maximum egy hírlevélre fordítani!
Hiba #5: Homályos tárgy
Nos, ez is egy általános hiba. Mutatok egy példát: Heti (társaság neve) hírlevél vagy Havi (termék) hírlevél.
…aha, és ez mit jelent?
A tárgysor az egyik legfontosabb része a hírlevelednek – ha épp ennek adsz semmitmondó, vagy homályos elnevezést, már bukhatod az egészet, megy a kukába vagy a spambe.
Rengeteg hírlevél marketinges iszonyatos időt és energiát áldoz egy anyag összeállítására, aztán elkaszálja az egészet azzal, hogy bugyuta tárgyat biggyeszt elé. Pedig ez adja el először a leveled!
Ha odafigyelsz, és kiiktatod a fenti hibalehetőségeket, alapos javulást érhetsz el. Persze csak tesztelve – újra, és újra…