Hogyan hozzunk létre hírleveleket? 4. rész

Szerző: | 2015-05-07

Hogyan mérjük a hírleveleink hatékonyságát?

Kézbesítési arány

A kézbesítési arány esetében általában azokról az e-mailekről beszélünk, melyek sem nem a kemény, sem pedig a lágy visszapattanások között nem szerepelnek. Kemény visszapattanásról akkor beszélünk, ha az e-mail cím nem létezik; míg lágy, avagy soft visszapattanáskor a postafiók (pl. a szolgáltató hibájából, karbantartást végez) nem elérhető, vagy épp megtelt. Tehát a kézbesítési arány az összes e-mail mínusz az összes visszapattanó levél értékéből kapható meg.

Az iparági átlag (és ezzel együtt a javasolt optimális érték) minimum 95%. Ha azt veszed észre, hogy a mérések folyamán ez alá a szám alá esik a kézbesítési arányod, mindenképp erősen javasolt mihamarabb tisztításnak alávetned a listádat. De az is előfordulhat, hogy csupán egyes levelek esetében esik vissza erősen ez a ráta, csupán néhány esetében különösen alacsony a kézbesítési mennyiség, hogy ezen levelek „spammy” vörös zászlót kaptak, és az ISP blokkolja őket.

Mi van akkor, ha a spam mutatód kiveri a plafont?

Kezdjük ott, hogy ha listákat vettél/veszel, akkor meg is érdemled, hogy spambe kerülj… Elmondtuk, leírtuk eddig tucatszor, ezért is kezdem megint ezzel.

…ha viszont organikusan alakítottad ki az adatbázisod – na, akkor igazán frusztráló lehet ilyesmivel szembesülni, pláne, ha a feliratkozóid jelölik spamnek a leveleid… A legtöbb esetben a régi, és a nem szegmentált feliratkozók okozhatják a legtöbb gondot, vagy épp (ha a korábban elmondottakhoz képest nem kezeled…) a visszapattanások – ez utóbbi azért érthető, és a lista gondozójának felelőssége, hogy elkerülje azt, hogy e miatt spambe kerüljenek a levelei.

Azonban ha azt észleled, hogy egy friss, tisztán tartott, tesztidőszakokat sem nélkülöző lista levelei kerülnek újra és újra spambe, akkor nagyon alaposan el kell gondolkodnod; gyakorlatilag le kell zárnod az eddig használt metódust és új utakat kell keresned. Amíg az előfizetők érdekes leveleket kapnak Tőled, addig biztosan nem jelentik tömegesen spamnek – ellenkező esetben ha a hírleveled nem a helyes megközelítést alkalmazza, nincs min csodálkozni.

Persze nem lehet elfeledkezni azon faramuci helyzetekről sem, mikor a felhasználód ideiglenesen érdeklődik egy téma, szolgáltatás, vagy bármi iránt, aztán bizonyos idő elteltével már nem… Az ilyen esetekre nehéz felkészülni, ezért érdemes néha kutatni a felhasználóid érdekeit – mi érdekli őket, milyen rendszerességgel küldhetsz nekik levelet. Ha rákérdezel ezekre, nagy eséllyel megelőzheted egy ilyen jellegű probléma felmerülését…

Átlagos ROI

Ha hírleveleket akarsz használni akkor is, mikor a vállalkozásod már alapos növekedésnek indult, akkor képesnek kell lenned arra is, hogy a döntési mechanizmust fókuszáld. Zártláncú analitikára van szükséged, mely segít rájönni, hány látogatót érsz el, hogyan tudod vezetni a látogatókat (átkattintás, konverziók), és persze arra is, mekkora bevételt érsz el a segítségével.

Egyértelműen ezeket a számokat a legnehezebb igazán lekövetni, de ha igazán jól hasznosítható hírlevél marketing szoftverrel rendelkezel (mint amilyen például a Hírlevél Óriás), máris jócskán egyszerűsödik a helyzeted – és persze a Főnököd is boldog lesz.

Mindent összevetve, a 3 legfontosabb teendőd:

1. Mindig kövesd figyelemmel a hírleveleid teljesítményét!
2. Ha bármelyik eredmény a korábban taglaltak szerinti negatívumokat mutatják, azonnal kezdj tesztelni és módosítani!
3. …folyamatosan tesztelj! A hírlevél marketing világa folyamatosan változik, az ügyfeleid igényei is – ezért nem ücsöröghetsz Te sem a babérjaidon!

Ha optimálisan, kellő alapossággal végzed, a hírlevél marketing szilárd, sikeres alapja lehet marketing stratégiádnak!

De mi van akkor, ha nem éred el a marketing célokat?

Végül, de nem utolsósorban, muszáj, hogy néha eltekints a mérőszámok zárt világától. Ha csak az átkattintási, megnyitási, spam és egyéb arányokra fókuszálsz, pont a hírlevél marketing lelke tűnik el!

Persze ezek nagyon fontosak – de a hírlevél marketing egy ügyfélkapcsolati marketing eszköz – így nem hagyhatod ki a képletből a felhasználóid! Muszáj, hogy ne nyűgként tekintsenek a leveledre – nos, ezzel a céllal nehéz szinkronba hozni a számokat…

Próbáld a marketing célokat összhangba hozni a fogyasztói elvárásokkal, tekints úgy a hírleveleidre, mint kinyilatkoztatásra! Győződj meg róla, hogy a hírleveleid minden eleme a kívánt cél felé tereli a usereket, de úgy, hogy örömmel induljanak e cél felé – legyen az vásárlás, játék vagy épp egy új blogbejegyzés elolvasása. Ha nem stimmel valami, ne légy rest tesztelni! Ez az egyetlen járható út, hiszen a hírlevél marketing él, de profin használni nagyon nehéz – épp ezért olyan szép feladat elérni a célokat általa!

Folytatása következik…

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük