Az e-mail pszichológiája

Szerző: | 2017-02-25

Ha a normális nagy többséghez tartozol, az elmúlt egy órában csekkoltad a mailjeidet. Ha meg még ennél is „normálisabb”, még csak nem is a levelezését nézi meg – állandóan ott kapog, kattog és csilingel a fejedben a sok kis hang, ami stresszessé és terméketlenné teszi a munkanapod.

Az e-mail egy szörnyeteg. Mi pedig (majdnem) mindannyian hol nyüszítve, hol káromkodva, de végül úgyis engedünk e szörnynek, vagy pedig elvonulunk a világtól, hogy legyűrjük a technika fejlődése okozta szörnyet…

De bárhogy is döntsünk, az e-mail az marad, ami.

És, mint marketinges, meg kell értened: az e-mail megszállottság létezik! Ha pedig ezt elfogadod, nagyságrendekkel hatékonyabb kampányokat fogsz tudni gyártani. Ha megértjük az elektronikus levelezés pszichológiáját, létre fogunk tudni hozni olyan leveleket a címzettjeinknek, amiket meg is akarnak nyitni! Íme néhány alapvető elv ezzel kapcsolatban:

Az E-mail függőséget okoz.

Manapság sok ember szenved e-mail függőségben. Ez tény.

Az e-mail függőség az ún. operáns kondicionálás miatt jön létre. Az operáns kondicionálás egy természetes része annak, hogy a szokásos módon megtanuljunk dolgokat. Például: amikor kapunk egy levelet, az agyunk megtanulja, ha teszünk valamit (pl. megnyitjuk a postafiókot) akkor kapunk valami újat (új levelet, és a hozzá kapcsolódó stimulust).

Érdemes megnézni ezt a videót, hogy is működik ez:

B.F. Skinner, az operáns kondicionálás egyik legnagyobb szaktekintélye szerint az az aktív magatartást jelenti mindez, mely a környezetre generált következményeket kiváltja. Pl. a tevékenység (az e-mailek ellenőrzése) erősíti meg a következményt (kapunk levelet).

Tehát: Annak ellenére, hogy az emberek nagy többsége utálja az e-mailt, mégis szeretik azt a kellemes érzést, mikor valóban levelet kapnak! Szóval ne riadj vissza a levélküldéstől – helyette azt ellenőrizd, megfelelő közönségnek küldöd-e azt a bizonyos levelet; ők társítják igazán jó érzéssel a leveleidet, hisz érdeklődők!

Az e-mail figyelemelterelő

Egy kísérlet folyamán kutatók megállapították, hogy egy technológiai cégnél 11 perc munka után el lett terelve a feladatairól – na, mit gondolsz, mi volt a ludas? Csak az tartott 25 percig (átlagosan), míg adott dolgozó újra visszatérjen az eredetileg megkezdett feladatához.

A levelek az elsődleges okai a munkahelyi figyelemelterelésnek. Annak ellenére, hogy úgy érezzük, dolgozunk (hisz az e-mail munka, ugye, már az is, míg válaszolunk egy partnernek vagy épp a főnöknek…), mégis csak visszatart az igazán fontos feladatok elvégzésétől.

Tehát: Megfelelő út az ügyfelek eltérítése, kizökkentése. Ha tudod úgy használni a leveleid, hogy biztosítod őket, nem zavarod sokáig, és hasznos lesz számukra a tudás (vagy ajánlat pl.), amit átadsz, nagyobb eséllyel hagyják majd magukat eltéríteni!

Az e-mail egyfajta halogatás

A halogatás közeli rokona a figyelemelterelésnek: hisz a halogatás ugyanazon negatív következménnyel bír, mint az elterelés – vagyis hogy nem azt teszi az olvasó, mint kéne…

Az irodai dolgozók java része az e-maileket részesíti előnyben a halogató módszerek közül – jobban érzik magukat, mintha épp cicás videókat lesnének a Youtube-on, mert épp nagyon nincs kedvük az adott feladathoz…

Különben is, a döntő többség úgy van vele, megnézni egy levelet „csak egy perc” – aztán ez a perc sokkal hosszabbá tud válni.

Tehát: Rövid levelekkel operálj, ne érezze túl hosszúnak a halogatásra szánt időt az olvasó,! Hozz inkább létre gondolati láncokat, lépéseket – ez biztosíthat számodra kattintásokat, az olvasónak pedig egyfajta fejlődést, teljesítményt!

Az emberek sűrűbben ellenőrzik a leveleiket, mint hinnék

Egy másik tanulmány készítése során arra kérték a kísérlet résztvevőit, becsüljék meg, milyen időközönként pillantanak rá a fiókjukra – a válasz nagyjából az egy órás intervallumot lőtte be.

…aztán a kutatás során kiderült, hogy a döntő többségük minden öt (ÖT!!) percben rápillantottak a mailjeikre! Sokaknak még csak fel sem tűnt, mintha ellenállhatatlan kényszer vezette volna őket.

Tehát: Bár rengeteg tippet adtunk mi is, mikor érdemes levelet küldeni, azért ezt érdemes tágan kezelni: mint kiderült számunkra is új infóként, igen sűrűn nézegetik a levelezésüket az emberek; szinte minden alkalommal megteszik, amint net közelbe kerülnek. (Az már egy másik kérdés, hogy melyik napszak a legjobb arra, hogy a megtekintés konverziót fialjon…)

Az e-mail időpazarlás

Ez a pont elég nyilvánvaló, nemde? Több tanulmány egybehangzón állítja, egy munkanap közel negyedét levelezéssel töltjük! (Én sokszor még többet is…)

Viszont attól függetlenül, hogy pazarlás, az e-mail szükséges a legtöbb mai munkaterülethez, sőt, elég sokhoz elengedhetetlen! Épp ezért nem hagyjuk figyelmen kívül, nem „hagyjuk magára” a fiókunkat – hisz aki kimarad, lemarad!

Szóval: Tiszteld a tényt, hogy az emberek rengeteg időt töltenek e-mailezéssel! Rengeteg levélen rágja át magát mindenki nap nap után, így mindenképp használj átlátható, letisztult, könnyen és gyorsan értelmezhető és megemészthető leveleket (sablonokat, formátumot, tartalmat, et cetera) – ez a sikeres e-mail marketing alapja!

Az e-mailek miatt általában cserbenhagyva érezzük magunkat

A tekintélyes Psychology Today című lapban Nancy Coiler így fogalmaz: „Úgy tűnik, nagy a késztetés, hogy aránytalanul (sic) magas szinten tegyük függővé magunkat a levelezéseinktől, az állandó jelenléttől”.

Elég fontos lecke: rendszeresen és lelkesen vissza-visszatérünk – de szinte sosem tesz minket boldogabbá, amit ott találunk! Még szép, hogy cserbenhagyva érezzük magunkat!

Tehát: Mivel az olvasók többsége hiányol(hat)ja a pozitív dolgokat a levelezéséből, légy Te a kivétel! Ha javítod az egyén közérzetét, akkor jóval nagyobb eséllyel tér vissza a küldeményeidhez, nagyobb eséllyel nyit, kattint, akár vásárol – több alkalommal is!

Az e-mailezés stresszes

A levelezéseink igen gyakran stresszforrások – hajlamosak is vagyunk arra gondolni, ha nem kéne folyamatosan ellenőrizgetni, sokkal boldogabbak lennénk! És milyen igaz: egy kutatás kiderítette, az irodai dolgozók nagy százaléka (60% környéke, cégenként változó a levelezési szokások függvényében) a stressz és a boldogtalanság egyik fő kiváltójának az e-mailjeiket jelölték meg.

A kutatás során az is kiderült, hogy ha korlátozták a napi fiókellenőrzések számát, az csökkentette a napi stresszt is; csökkent a feszültség, javult a munkavégzés – és a közérzet is! Szóval csökkentenéd a stresszt? Ne a levelezésed lesd folyton!

Szóval: mivel az e-mailezés eleve stresszes, próbálj megnyugtató színekkel, formákkal, képekkel – és persze szövegekkel operálni, ezáltal is pozitív képet kialakítva akár a leveleidről, akár magáról a cégedről, márkádról vagy szolgáltatásodról!

Konklúzió:

Az e-mailek pszichológiáját három igen kifejező állítással össze lehet foglalni:
– Függőséget okoz
– Időigényes
– Stresszes

Ahhoz, hogy hatékonyan tudj kommunikálni e-mailben ügyfeleiddel, meg kell értened és alkalmaznod kell a fenti tapasztalatokat.

Ki kell küszöbölnöd a stresszt, pozitív üzenetet kell sugároznod – ezekkel vonzóbbá teheted magad, az üzeneted, terméked vagy szolgáltatásod az ügyfeleid felé. És ha a fentiek hatására csak egy kicsit is átgondoltabban állítod össze leveleid, máris fogadd gratulációm! Bizton állíthatom, ezek a szempontok csak jobbá teszik az e-mail marketingedet!

Most Rajtad a sor! Szerinted milyen pszichológiai felismerésekkel javítható tovább az e-mail marketing? Vagy épp melyeket tartod tévesnek a fentiek közül? Oszd meg velünk kommentben!

Forrás: HubSpot.com

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük