Egy átlagos e-mail lista évente 25 százalékot leértékelődik – a MarketingSherpa kutatása szerint. Persze ebben a folyamatban az intelligens e-mail marketingesek aktívan részt vesznek. De miért akarnánk hozzájárulni ehhez a folyamathoz??
A sikeres, értékálló adatbázis egyik titka az, hogy rendszeresen „tisztítsuk meg” a káros, irreleváns kapcsolatoktól, címzettektől. Az adatbázis tisztítása csökkent a leiratkozások számát, a spam jelölések előfordulását; segít jobban szegmentálni az e-mailjeid; javítja a szállíthatóságát, illetve a feladó hírnevét; javítja a megnyitási arányt; pénzt és energiát spórolsz meg az erőforrások jobb használatán; és mikor a megnyitási, vagy az átkattintási arányok kerülnek szóba, Te lehetsz a marketing szupersztár! És persze, ami ugyanilyen fontos, ez megakadályozza, hogy jogilag támadható légy.
Ha sikerült meggyőzni arról, mennyire fontos, hogy rendben tartsd az adatbázisod, már csak az a kérdés: hogyan csináld? Olvasd el bejegyzésünket, kövesd a lépéseket, hogy ragyogóan karbantartott e-mail címlistád legyen!
Bozótirtás – avagy tisztítsd a listád!
1.) Duplikált és érvénytelen e-mail címek:
Ellenőrizd, hogy a CRM-ed duplikációmentes! A listádból az összes olyan címet törölj, melyek többször szerepelnek! Ez alatt a folyamat alatt ellenőrizheted, tartalmaz-e a listád érvénytelen címet – mint pl. a besza@be.hu!
2.) Leiratkozók:
Ha valaki leiratkozik, azonnal töröld a listádról. Ez a szabály!
3.) Kapcsolatok, akiktől nincs hozzájárulásod:
Ha egy kicsit kevésbé vagy lelkiismeretes marketing menedzser, és használsz vásárolt címeket az adatbázisodban, vagy bármely más illegális vagy félig-legális e-mail cím gyűjtési módszert… Nos, ne tedd, sőt, ami ilyen cím, azt távolítsd el az adatbázisodból!. Ez nem csak abban segít, hogy megtartsd az adatbázisod természetességét, de segít javítani a hírneved, mint feladó! Továbbá javíthatja megnyitások és az átkattintások arányát.
4.) „Alias” e-mail címek:
Az alias címek olyan címek, mint pl. a support@ceg.hu vagy info@ceg.hu. Az ilyen címek nagy eséllyel leosztják az e-maileket további felhasználóknak – ezzel pedig különösen nőhet a spamnek jelölés veszélye, a megnyitási arányok romlása. Nem éri meg!
5.) Visszapattanó e-mail címek:
Kétféle visszapattanó e-mailt különböztetünk meg, melyekre oda kell figyelni. Az egyik a kemény visszapattanó, a másik (értelemszerűen) a puha. Ha valakitől állandóan visszapattan a leveled, az lehet egy érvénytelen vagy blokkolt e-mail cím (ők a kemény visszapattanók); őket mindenképp törölnöd kell a listádról. De a visszapattanás lehet ideiglenes is, mint pl. ha épp a teljes postafiók valamely okból nem elérhető – ez adott esetben maradhat a listádon, de ezeket továbbra is figyelemmel kell kísérni. Ha a visszapattanási arány nem csökken, el kell távolítani őket a listából, mert az e-mail cím valószínűleg inaktív.
6.) Kikapcsolt címzettek:
Ha valaki hosszú ideje nem nyitotta meg az e-mailjeinket, de nem is visszapattanó cím, nem kell eltávolítani azonnal a listából. Számokra visszacsábító kampányt érdemes indítani, amely arra kéri őket, hogy változtassák meg opt-in beállításaikat, és visszacsatolást ad arról, hogyan igazodhatnának leveleid az érdekeikhez, igényeikhez. Amennyiben es nem sikeres, el kell távolítani a listádról, mert veszélyfaktorként lehetnek fent, hiszen náluk igen magas a spam-jelölési rizikó!
7.) Régi e-mail címek:
Minél régebb óta van listában egy-egy e-mail cím, annál valószínűbb, hogy jó jelölt lehet az eltávolításra; a címzett, ha régóta kapja ugyanabban a témában a leveleket, jó eséllyel elvesztette már az érdeklődését a termék vagy szolgáltatás irát – hacsak nem állandó használó. Erre különösen figyelned kell, hisz nem akarhatod, hogy törlésre kerüljön néhány legrégebbi, leghűségesebb vásárlód e-mail címe sem. No, de honnan tudod, mi a különbség?
Szegmentáld a listád a feliratkozás ideje szerint, és kísérd figyelemmel a megnyitási, átkattintási arányokat, különös tekintettel a régi listás címzettek esetében. Azokat a kapcsolatokat a régiek közül, akik hasonló teljesítményt nyújtanak, mint az újabb feliratkozók, nem kell eltávolítani. Azonban azokat az e-mail címeket, melyek úgy tűnnek, elhagyottak, vagy folyamatosan visszapattanók, illetve a megnyitások kis száma alapján valószínűsíthetően érdektelen a termék vagy szolgáltatás a címzett számára, azonnal töröljük!
Így tartsd tisztán a listád!
1.) Világos leiratkozási lehetőségek:
Minden egyes leveledben tisztán és érthetően adj lehetőséget a leiratkozásra. Minden leveled láblécében szerepeljen a leiratkozó szöveg, melyre kattintva egy könnyen és gyorsan használható oldalra irányítsd a leiratkozni vágyót!
2.) Tedd lehetővé az e-mail beállítások szerkesztését:
Leiratkozáskor adj lehetőséget arra, hogy módosíthassák beállításaikat – ne csak leiratkozhassanak! E módon csökkentheted a leiratkozók számát; ha megadhatják a levélfogadási gyakoriságot, ha megadhatnak témákat, amiről hajlandóak levelet fogadni, nagyobb eséllyel maradnak meg az adatbázisodban, sőt, hasznosabb, jobb célpontok lehetnek a későbbiekben!
3.) Csak minőségi forrásból szerezz címzetteket:
4.) Mindig küldj üdvözlő e-mailt minden új feliratkozónak:
5.) Megerősítő üzenetek küldése:
Időről-időre érdemes lehetőséget adni a címzetteknek, hogy újraszabják korábbi beállításaikat! Így elkerülhető lesz, hogy ráunjon egy-egy témára, megadhatja újabb preferenciáit – és persze kevesebb az esély arra, hogy törölje, vagy ne adj’ Isten, spamnek jelölje leveleid.
6.) Szegmentálj nagyon, nagyon jól:
Ha kell, ezerszer is elmondom: a szegmentálás mennyire fontos! Egy jól szegmentált e-mail lista elengedhetetlen az adatbázis tisztán tartásához, hisz ez biztosítja, hogy csak a releváns témákban kapjanak leveleket a feliratkozók. Ha úgy küldesz leveleket, hogy fogalmad sincs a címzettjeid preferenciáiról, csak a saját hiteled rontod, és persze kárt okozol a tevékenységednek. Ergo: szegmentál jól!
Forrás: hubspot.com