Miért rossz ötlet az e-mail lista vásárlása (…és hogyan építsd a sajátod ingyen)

Szerző: | 2015-06-24

A hírleveledhez e-mail címek kellenek, folyamatos növekedés kell, ja, igen, és ha lehet, gyorsan kellenek és olcsón. Értem én!

Általános probléma ez az e-mail marketingben: folyamatosan növelni kell a kiküldések, az elérések számát, folyamatos növekedés kell. Na de bármi áron? Ez a gondolkodásmód kétségbeesést szül, a kétségbeesés pedig nagy hibákat!

Igen, több ezer e-mail kapcsolatra tehetünk szert ilyen-olyan módon, de ne feledd: a hatékony bejövő marketing stratégia kritikus rész az e-mail marketingen belül! Hogy miért a halál csókja a listavásárlás? Olvass csak tovább! Erről, és a hatékony listaépítésről is szó lesz mai bejegyzésünkben.

Mielőtt nekilátnánk a buktatók elemzésének, íme a három leggyakoribb módját a listabővítésnek:

1, E-mail lista vásárlása

Nem nagy munka olyan címzett listát találni manapság, amit könnyedén megvehetsz – igaz, ezek legtöbbször gondozatlanok, szegmentálatlanok – és a legtöbb esetben irrelevánsak is a számodra.

2. Lista bérlése

Az első módszerhez hasonló, de ezúttal csak egy, vagy több kiküldésre „béreljük” a listákat, ajánlószerűen. Ezen listák sem garantálnak elsöprő sikert, ráadásul a folyamatosan kiadott címlisták nagyon hamar kerülnek spambe, a folyamatos témavariálás, az érdektelenség, na meg a kéretlenség okán…

3, Saját, optimalizált lista létrehozása

Önként megadott e-mail cím gyűjtése – akár az interneten (pl. feliratkozói űrlappal), akár személyesen (pl. rendezvényen gyűjtve). Előnye, hogy előszegmentálásra ad lehetőséget: a feliratkozó kiválaszthatja, milyen témájú e-maileket kíván kapni, sőt, a legfontosabb személyes adatok mellett akár azt is kiválaszthatja, milyen rendszerességgel fogadja el a leveleidet. A leghatékonyabb gyűjtési forma, hiszen az ügyfél érdeklődésén, bizalmán alapul.

Mikor bérelsz vagy épp vásárolsz egy listát, gyakran hallhatod: „Ez a lista bizony teljesen optimalizált!” – azonnal bukjon ki belőled az aha, persze! Lehet adatokat kinyerni, lehet tisztán tartani a listát, de az érdeklődést, a bizalmat nem pótolja semmi, az pedig már egy megint más kérdés, hogy technikailag hogyan van elkészítve ez a lista! Menjünk is végig ezeken a lényeges kérdéseken!

Miért nem szabad listát venni?

Most, hogy bemutattam a főbb módszereket, elmagyarázom, miért a harmadik módszer a járható út hosszú távon, tehát a saját lista létrehozása. Ne feledd, az igazán jól működő e-mail marketinget folytató cégek nem engedik meg maguknak, hogy vásárolt listára küldjenek levelet!

Bármilyen e-mail marketing szoftvert is használsz, hamar rájönnél, a vásárolt címeknek milyen buktatói vannak: főleg, ha olyan szolgáltatónál vagy, ahol az ESP megosztott IP tartományokat használ. Valószínűleg nem kis népharag zúdulna Rád, ha az ebül szerzett címzett listáddal, illetve az onnan érkező rengeteg spamnek jelöléssel (mert valljuk meg, mindenki könnyű szívvel jelöli spamnek a totálisan kéretlen, érdektelen tartalmat…) szétzúznád az adott IP tartományt… Ha valóban a beérkezett üzenetek között, az elsődleges postafiókban akarod tudni a leveled, felejtsd el a listavásárlást!

Az igazán jó listák nem eladók!

Kivéve, ha a céged része valamilyen M&A akciónak, nem fogsz találni a piacon igazán jól karban tartott, releváns címlistát – gondold csak végig! Egy igazán neked való, érdeklődőkből, vagy minimum a témád iránt fogékony címzett listát szinte csak a versenytársadtól szerezhetnél, ő pedig bolond lenne eladni azt neked. A megfelelően, hatékonyan strukturált, szegmentált címzett lista iszonyatosan nagy érték! A más használt címzett lista el értéktelenítésének legjobb módja pedig az, ha kéretlen tartalommal árasztjuk el!

Ha felépítesz egy jó címzett listát, azt tartsd meg magadnak, ha nem akarod, hogy a címek folyamatos értékcsökkenésen essenek át! Gondolj bele: olyat nyújtana épeszű ember az önként feliratkozóknak, amit ők nem kértek? Aligha…

A vásárolt vagy bérelt listán szereplők nem ismernek Téged

Az esetlegesen bérelt vagy vásárolt listák nagy hátránya, hogy címzettjeinek a legtöbb esetben fogalmuk sincs róla, ki vagy te, mit gyárt, forgalmaz a céged, vagy épp milyen szolgáltatást nyújt. Hiába vagy jó, hiába írják oda a fejlécbe, hogy XY (a listatulaj cég) ajánlásával, a feliratkozó annyit lát belőle, hogy megint egy kéretlen levél érkezett. Ráadásul, aki kiadja a címzett listáit, vajon honnan szerzi a címeket? Nincs tisztában a bérelt, eladott listában fellelhető veszélyekkel? Vagy épp nem is érdekli? Érdemes ezen is elgondolkodnod…

Alig van olyan ajánlat a világon, ami bárkit rá tudna venni arra, hogy olyan listára iratkozzon fel, mely más cégek ajánlatait közvetíti. Persze vannak kivételek, pl. a figyelmetlenségből adódóak (elfelejt a user kilőni egy pipát egy eldugott helyen), melynek hatására máris ott találja magát egy ismeretlen listán – jó ez valakinek? Az ilyen listák értéktelenek, nem tartalmaznak hozzáadott értéket – ráadásul még ha ki is fizeted, túlnyomó részben a spamek közé kerül a kiküldés tehát semmiféle információt sem közvetít Rólad a levél, mivel meg sem kapják! És ez el is vezet minket a következő ponthoz…

A hírlevél kiküldhetőséged és IP reputációd sérülhet…

Tudtad, hogy a szolgáltatóknál van szűrési lehetőség az olyan szerverekre, melyek túlzottan spamveszélyesek? Hála az Égnek, igaz? A szolgáltatók létrehoztak egy ún. honeypotot, mely a többszörösen bejelentett feladót spammerként azonosítja – így kerülhet bele bárki nagyon gyorsan a spamcsapdába… Ezt okozhatja pl. a nem karbantartott lista: ha túl sok a kemény és lágy visszapattanás (mert már régi a cím, vagy nem működik), de karbantartás híján, vagy mert épp jobban mutat eladáskor/bérléskor a nagyobb e-mail darabszám, nem lettek letakarítva… nos, mondjuk úgy, elég gyorsan gyanús lesz a szolgáltatóknak az ilyen szerver. Egy idő után pedig automatikusan spammernek jelöli a szervered ez a metódus…

Ha vásárolsz egy listát, fogalmad sem lesz róla, milyen előzményei vannak, feliratkozása óta él-e még az adott cím, hogy mekkora a visszapattanási arány. Ha pedig a szolgáltatók spammernek azonosítják a szervered, csak nagyon kemény munka árán kerülhetsz le erről a feketelistáról!

Ne légy idegesítő

Neked hogy tetszik, ha naponta olyan cégektől kapsz értesítéseket, ajánlásokat, melyekről még sosem hallottál? Fogadok, nem szeretnél az a marketinges, vagy épp cégvezető lenni, aki ilyet tesz. A te feladatod az, hogy felkeltsd a userek érdeklődését, hogy olyan ajánlatokat gyárts, ami arra ösztönzi, maga adja meg a címét, hogy érdeklődni kezdjen a terméked vagy szolgáltatásod iránt! Ha rohansz előre ész nélkül, pl. vásárolt listák használatával, előre rombolod a nimbuszod, és azt kockáztatod, hogy elveszted a lehetséges bizalmat, érdeklődést is a céged iránt!

Hogyan építs saját listát

Szóval mit tehetsz a fentiek helyett? A válasz egyértelműen a korábban 3. pontként megfogalmazott módszer. Zárásként néhány segítség a hogyanhoz:

1, Hozz létre vonzó ajánlatokat – adj okot arra, hogy megadják a címüket a userek!

Webináriumok, blogbejegyzések, extra kedvezmények – ezek mindig jó receptet jelentenek a listád alakításához. A prémium tartalmak és kedvezmények ma a leginkább vonzó tulajdonságok listaépítéskor. Minél több ilyen extrával rendelkezel, annál több ok lesz a feliratkozásra!

2, Használj bejáratott eszközöket

Kérd ki a usereid véleményét, milyen témák érdeklik a blogodon, vagy épp milyen irányú kedvezményeket vennének igénybe – cserébe pedig csak egy feliratkozást kérj! Egyszerű, hasznos praktika, mely segít az azonnali szegmentációban is!

3, Támogasd különböző marketing csatornákkal ajánlataid

Ha az első két pontot megvalósítottad, ne légy rest hirdetni is! Minél több emberhez jutsz el a világon, annál több lesz a lehetséges feliratkozó is! Legyen az social média (FB, Twitter, Google +), PPC kampány (pl. AdWords), a lényeg, hogy használd, mert megéri!

4, Futtass kreatív e-mail marketing kampányokat

A legtöbb marketinges mindmáig olyan csatornaként könyveli el az e-mailt, mely a feladótól juttat el üzenetet a címzettig. Ez már régen nincs így! Ha elég kreatív vagy, egy e-mail kiküldéssel eljuthatsz a címzett családjához, barátaihoz, munkatársaihoz – hiszen ha olyat és ÚGY ajánlasz, jó eséllyel továbbítják is azt!

Ha már elég nagy az adatbázisod, akkor pedig mindenképp fordíts időt a „bozótirtásra” is! Szép és jó a nagy címzett szám, de évente akár 22,5%-al értéktelenedhet el a listád: a usereid címet, szolgáltatót váltanak váltanak. Ha nem megfelelően használod a listád, akár a saját is lehet spamveszélyes a túl sok visszapattanás miatt – lásd a korábban említetteket! A strukturált kiküldés ezen nem segíthet, de csak kellő alapossággal lehet jól végezni a hírlevél marketinget!

Véleményed van? Oszd meg velünk kommentben!

Forrás: HubSpot.com

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük