Hogyan mérjük a hírleveleink hatékonyságát?
Sok esetben elvesztegetett időről és erőforrásról beszélhetünk, ha a hírlevelek kerülnek szóba. Annak érdekében, hogy ne merüljön fel ugyanez a Te hírleveleid kapcsán is, azt javaslom, folyamatosan mérd minden szempontból azok hatékonyságát. Vértezd fel magad a megfelelő információkkal, hogy gazdaságosan tudj dönteni a befektetett energiáról! Ha átfogó képet kapsz, hogyan készíts ilyen méréseket, segítséget kapsz ahhoz is, hogy a befektetett időd igazán megtérülő legyen!
Átkattintás
A hírlevél küldés egyik legfőbb célja, hogy kattintásokat, átkattintásokat generáljon a weboldaladra – szóval ennek alakulását KÖTELEZŐ követned! Ez a számadat hosszú távon segít megítélni, mennyire hasznos is valójában a hírleveled. Ha a mutatója stagnál, vagy lassan ereszkedik, mindenképp érdemes átgondolni a stratégiádat!
Ezen felül, mivel a legkülönbözőbb tényezők vehetik rá a felhasználóidat egy-egy átkattintásra, fontos szem előtt tartanod ezen elemeket. Látnod kell, melyek a leginkább hasznos elemek a hírleveleidben, össze kell tudnod kötni az elért eredményeket a hírleveled adott tényezőivel. Ez a stratégia segít optimalizálni a leveled tartalmát, könnyebb összhangba hozni a kitűzött célokkal.
Feltűnhetett, hogy először nem a megnyitási arányokról beszéltem – ez nem véletlen. A megnyitásokat elég trükkös mérni, mivel levelezőrendszere válogatja, hogyan jeleníti meg az anyagod. Van, hogy nem jeleníti meg azonnal a beágyazott képeket (különösen, ha valamilyen kép-blokkoló is üzemel), és az ilyet nem minden esetben veszi megnyitásnak egy-egy rendszer – még akkor sem, ha kellő mennyiségű szöveges háttértartalommal (alt szövegekkel pl.) láttad el; érthető hát, hogy azonnal torzul a kép. Szóval nem feltétlenül szerepel a megnyitási rátádban az ilyen levél, ergo máris pontatlan és ezáltal megbízhatatlan értéknek számít.
Persze lehet ezt is tesztelni, például csak szöveges levelek küldésével, mely segít javítani a metrikus adatokat, de ez sem számít tökéletes mércének.
Mi van, ha az átkattintási arányod lehangoló?
Mi van akkor, ha az átkattintási arányod következetesen 4,3% alatt maradnak? Az Epsilon tanulmánya szerint ez az iparági átlag – aki ez alá kerül, illik alaposan elgondolkodnia. Persze ez területenként eltérő, és egy meglehetősen általánosított számadat, de viszonyítási alapnak megfelelő. Ha ezzel a problémával szembesült, bizony, Neked is méltóbb tartalmakat kell gyártanod, különben a usereid elpártolnak Tőled!
Ami viszont bizonyos: a figyelemfelkeltő, tesztelt CTA sokat dobhat – talán ez az egyetlen fix javaslat, amivel minden esetben biztosan élni tudunk, és bizonyosan pozitív eredményt hoz. Azt javaslom: elemezz! Megfelelően szegmentáltad a felhasználóid? Személyre szóló ajánlatokkal támadod őket? Vagy csak uniformizált levelet küldesz? Gondold át és változtass!
Konverziók
A mellett, hogy kötelezően méred az átkattintásokat, illik figyelned azt is, mi történik ez után! Körülnéz az oldaladon a látogató? Megnézi az ajánlott blog bejegyzést, és ha igen, végig is olvassa? Vásárol netán?
Függetlenül attól, hogy mit akarsz elérni a leveleddel, az átkattintás utáni tevékenységeket mérned kell! Mert ugye, az csak egy része a dolognak, hogy azt szeretnéd, kattintsanak a hírleveled CTA-jára vagy linkjére… A másik fele meg az, hogy az általad elvárt cselekvést (vásárlást, feliratkozást, etc.) is végrehajtsák! Ha megfelelő szoftverrel rendelkezel (pl. a Hírlevél Óriással), máris könnyűvé válik a dolgod!
Lista növelés
Idővel, ahogy folyamatosan növekszik a listád, sokkal könnyebb nagyobb számú konverziót elérni. A több felhasználó általában egyenlő a nagyobb átkattintási számmal (figyelem, nem aránnyal!) és a nagyobb konverziós mutatóval. De addig persze el kell jutni…
Mi van, ha alacsony a feliratkozó számod?
Ha nem tudod folyamatosan növelni a feliratkozói adatbázisod, vagy éppen a leiratkozások száma magasabb, mint a feliratkozó – akkor bizony baj van! Nem számít, mi a célod, hogy konverziót, olvasókat szeretnél, a listádnak növekednie kell!
Ha javítani szeretnéd a feliratkozó számot, át kell nézned, milyen forrásokból érkezhetnem feliratkozók. Fontold meg, mivel tudnád egyszerre könnyebbé és vonzóbbá tenni a feliratkozást – egy widget, vagy egy doboz a nyitóoldalon is egy lépés lehet. Vagy futtass egy Twitter vagy Facebook kampányt – mindkét felület ideális lehet az új előfizetők gyűjtésére. Hogyan? Hát vedd rá őket, hogy játsszanak veled!
Továbbítási arány
A listád növekedésének az egyik legjobb mutatója – talán furcsán hangzik, de a pl. barátoknak, üzletfeleknek, ismerősöknek továbbküldött levelek a leghatásosabb módjai annak, hogy releváns, minőségi feliratkozókat szerezz.
Érdemes tehát olyan opciót is beépíteni a hírleveledbe, ami még vonzóbbá teheti a továbbküldésre. Nem kell nagy dolgokra gondolni: pl ajánlj családi kedvezményeket, vagy ismerős meghívása után extra kedvezményt, vagy egy ingyenes szakmai e-bookot – gyakorlatilag bármi lehet. A lényeg, hogy teszteld ezeket a megoldásokat, és folyamatosan alkalmazd azokat, melyek a leginkább beváltak!
Folytatása következik!