Innovációs szempontból hihetetlenül sivárok a marketing e-mailek forgalmazói.
Túlzsúfolt bejövő levelezés. Új szűrési módszerek. Nehezedett kézbesítési szabványok. Ezek mind figyelmeztető jelek, bárki számára, aki aktívan foglalkozott e-mail marketinggel az utóbbi években, hogy sosem hagyhat fel az innovációval!
Mindannyian ismerjük a történetet. Hatékony e-mail marketinget elérni kemény volt mindig és az évek múlásával egyre nehezebb, és nehezebb lett – pláne, ha külön figyelmeztetésekre van szükségünk az innovációra!
Az e-mail nem az, ami régen volt. De ez nem jó dolog?
A modern web alapvető és legfontosabb jellemzője az, hogy képes folyamatosan fejlődni. A ‘The Atlantic’ publicistája, Alex Madrigal kiváló cikkében emlékeztet mindenkit: az e-mail nem más, mint egy hírcsatorna; ahogy manapság az a Twitter is, például. Az e-mail csupán egy módja a sok közül annak, hogy dokumentumokat küldjön, hisz erre ott van már a Dropbox. Korábban az e-mail cím volt az elsődleges online kommunikációs forma; most már … nos, ma már koránt sincs egyedül! Mindazonáltal ezek változások nem szorítják ki az e-mailt. El tudod képzelni, ha mindannyian a Twittert használnánk, hogy elmondjuk, mi volt az ebéd? Ugye.
A különböző csatornák fejlődnek, hiszen a fejlődésük adta lehetőségek miatt használjuk őket. Ez egy egymást kölcsönösen erősítő folyamat. Ami engem a mai e-mail marketingben megdöbbent, hogy elismerjük és sürgetjük az innovációt szinte minden más kommunikációs csatorna esetében – kivéve az e-mailt…
Talán mégis a hírnök a hibás…
Több, mint 100 milliárd marketing e-mailt küldenek naponta. És az igazság az, a mai 100 milliárd marketing e-mail nem különbözik a tegnap kiküldött 100 milliárdtól. Az e-mail egy hírvivő. Küld és fogad; szerkeszt és linkel; a nap végére pedig bitekké és pixelekké válik. A probléma nem az e-mail – a probléma az, hogy mivel a fogyasztó fejlődik, a marketing célokra használt e-maileknek is le kell követnie ezt a változást.
Szánjunk rá néhány percet a három legfőbb dologra, hogy változtathassunk az e-mail marketingünkön!
1.) A megnyitott e-mailek 51%-a csak jön és megy – nem rögzül az üzenet
Nagyon fontos tényező, hogy technikailag megoldjuk a mobileszközökön keresztül is fogékony e-mail sablonok kivitelezését! Ugyanakkor azon is el kell gondolkodnunk, mennyire hatékony ezen eszközökön keresztül a cselekvésre sarkalló stratégiánk?
Köztudott például, hogy az emberek, akik telefonon keresztül nyitják meg az e-mailjeiket, sokkal aktívabbak, mint az asztali gépen dolgozó társaik! Mi a helyzet a személyre szabott motorokkal, mint például a HubSpot, mely automatikusan módosítja a fogadóoldal tartalmát, annak a függvényében, milyen eszközről nyitják meg az e-mailt? Itt kezd a téma egyre forróbbá válni…
2.) A testre szabottság mindenütt jelen van!
Ha már elértünk a személyre szabás témájához, mélyedjünk el egy kicsit! Például manapság személyre szabott film, vagy zeneajánlásokat kapunk a Google keresőből, és nem hiába, a mai vásárlók megszokták, hogy a média alkalmazkodik viselkedésükhöz, érdeklődésükhöz. Az első lépés a perszonalizált e-mail marketingben egy megfelelően menedzselt kapcsolat adatbázis létrehozása, ahol a leendő ügyfél személyes megszólítással, kvázi közvetlenséget sugallva kapja a leveleit. Ez egy apró lépés előre, ugyanakkor hajlamos a hibákra – és az igazság az, hogy inkább egy ügyes szalon trükk, mintsem igazi innováció. Az e-mailek személyesebbé tételének valódi fejlesztéséhez meg kell vizsgáljuk, mivel tudjuk különbözővé tenni, szegmentálni az egyes személyek érdeklődése szerint a leveleinket.
Feliratkozóink legkülönbözőbb adatait felhasználva kell akcióra fognunk az összes értékesítési csatornát, nem csupán az e-mailt; hisz így jobban megérthetjük az felhasználó érdekeit, igényeit. Az értékesítési csatornák integrálása egyetlen kapcsolat adatbázis segítségével azt a lehetőséget adja, hogy jóval nagyobb rálátásunk lesz vevőink igényeire.
3.) A Bejövő levelezés segít címzetteket rostálni az e-mailen keresztül!
Szeptember elején a Twitter bejelentette, hogy új algoritmust indítanak útjára, hasonlóan a Facebookon megtalálható News Feed-hez, mely segít több releváns tartalmat elérni minden felhasználó számára. A gmail már létrehozott postaládájába ilyen füleket korábban, és nem nehéz elképzelni, hogy ennek a fajta támogatott szűrésnek a kiterjesztése más ügyfelek postaládájába is bekerülnek a jövőben.
Tehát a kérdés: Milyen innovációra van szükség, hogy bekerülhessünk ezekbe az ‘almappákba’?
Az egyik módja az, hogy ellenőrizzük, hogy a témánk általánosságban érdekesek és ‘támadható’ címkelehetőségeket tartalmaznak minden egyes alkalommal. Ez azonban nyilván arra is jó, hogy kiszűrjék a marketing leveleket. Vajon tényleg kiszoríthatják a marketing leveleket ezekből a körökből? A Google úgy gondolja, a vásárlók hasonlóan böngészik a marketing e-maileket is, érdeklődés, szükségesség szerint, ezért elkezdett kísérletezni olyan marketing e-mailek megjelenítésére, mint amivel a Pinterest-stílusú lapok böngészésekor találkozhatunk.
Ha a felhasználónk beérkező fiókja használ ilyen jellegű szűrést, ahhoz a marketingeseknek is alkalmazkodniuk kell. Gondolkodj el témád főbb vonatkozásairól, szerepéről, e szerint készítsd el a marketing e-maileket. Kutass, hogy rájöjj az ideális küldési időre! Nézze leveleit a saját ügyfelei szemével, hogy segítsen meghatározni, milyen tartalom ragadhatja meg a figyelmét, amikor beleolvas a százával érkező marketing levelekbe. Vedd figyelembe a magatartásuk, igényeik, mert ezek döntő fontosságúak a siker eléréséhez!
Itt a lehetőség a valódi megújulásra!
Szinte senki sem hiszi igazán azt, hogy az e-mail marketing halott lenne. Tény, vezető kereskedelmi cégek marketingeseinek 80%-a arról számolnak be, hogy az e-mail fontosabbá vált az elmúlt hónapokban.
Azonban könnyen halottá válhat, ha hosszú távon azzal a gondolattal nyugtatjuk magunkat, elégséges a megszokott e-maileket legyártani, nincs szükség új utak keresésére! A kreativitásunk szabhat csak határt: építhetünk lenyűgöző honlapokat, gyárthatunk kiváló videókat, rendelkezhetünk verhetetlen termékekkel – azok elérésére a jól megkomponált e-mail marketing segítséget nyújt – ha jól használjuk.
Az e-mail marketing legszebb napjai még hátra vannak! Ahogy Madrigal írja: „Az e-mail valójában egy óriási, decentralizált, nyílt platform, amely az új, innovatív hozzáállásra vár.”
Egyszerűen fogalmazva: az e-mail nem stagnál; csak akkor, ha rosszul használjuk! Minden, ami szükséges, rendelkezésünkre áll: a különböző értékesítési csatornák összehangolása, a minőségi tartalmak generálása, valamint az új típusú, körökre, tabokra szabdalt postafiókok feltérképezése a jövő!
Forrás: hubspot.com